12.4.2024

Jari-Pekka Karvinen ahkeroi yötä myöten, jotta sinä pääset konserttiin – 6 salaisuutta jäähallin kulisseista

Jääkoneenkuljettaja Jari-Pekka Karvinen ajaa jääkonetta Malmin jäähallilla.

Ensin pukuhuone pitää muuttaa bäkkäriksi ja sitten tuoda sinne maailmantähden oma hella. Jäähallin ylläpito on melkoinen ponnistus, kertoo jäähallien superammattilainen Jari-Pekka Karvinen.

Malmin jäähallilla Helsingissä kajahtavat tiistaiaamuna koululaisten riemunkiljahdukset. Koululaisryhmät harjoittelevat täällä päivisin jääkiekkoa. Iltaisin kaukaloissa pelaavat muun muassa HIFK:n ja Reds Helsingin joukkueet.

Hallilla on kolme kaukaloa, joista jokaisen pitää olla luistelukunnossa, oli aikainen aamu tai sunnuntai-ilta. Siitä pitää huolen JHL:läinen jääkoneenkuljettaja Jari-Pekka Karvinen.  

Karvinen, 59, on työskennellyt Helsingin jäähalleissa 20 vuotta, ensin tapahtumakoordinaattorina ja nyt jääkoneenkuljettajana. Nyt hän kertoo, millainen härdelli jäähallin kulisseissa pyörii, jotta matsi tai konsertti on mahdollinen.

Jääkoneenkuljettaja Jari-Pekka Karvinen ajaa jääkonetta Malmin jäähallilla.
Jari-Pekka Karvinen on ollut ammattiliitto JHL:n jäsen 20 vuotta.

1  Pukuhuone bäkkäriksi

Ennen Malmin jäähallia Karvinen työskenteli 15 vuotta Helsingin jäähallilla eli Nordiksella. Karvinen paitsi jäädytti hallin jään, myös toimi tapahtumakoordinaattorina. Hän huolehti, että jäähalli muuntautui tapahtumapaikaksi, oli kyseessä sitten yksityistilaisuus, kansainvälisen artistin konsertti tai messut.

Nordiksesta on tullut ainakin tilapäisesti pääkaupungin ykkösareena, sillä venäläisomisteinen Helsinki-halli eli entinen Hartwall-areena on suljettu. Tänäkin keväänä jäähallilla esiintyvät tähdet Gaselleista ja J Baldwinista Sexmaneen.

Karvinen oli järjestämässä muun muassa Dannyn, Scooterin, Pet Shop Boysin, Jerry Lee Lewisin ja Brian Setzerin keikkoja.

– Jos osaa rakentaa legoja, osaa rakentaa lavan.

Isot nimet edellyttävät isoa työtä. Kun kiekkokaukalosta tehtiin yleisöpermanto, Karvinen peitti jäähallin jään levypaloilla ja matoilla, purki kaukalon pleksit ja reunat sekä muutti pukuhuoneen esiintyjien ja roudareiden takahuoneeksi.

– Takahuoneen puitteet riippuivat siitä, mitä esiintyjä tai tapahtumajärjestäjä kulloinkin halusi. Tapahtuman tuottajat toivat takahuoneeseen omat jääkaappinsa, ruokansa ja tarvittaessa hellansa, jotta kokki pystyi tekemään ruokaa esiintyjälle ja hänen työryhmälleen.

Tästä voit katsoa hiphop-tähti Sexmanen Hallille-musiikkivideon:

2 Lavat kuin legopalikat

Karvinen oli mukana myös esiintymislavan kokoamisessa. Lavan kokoaminen oli palapeliä, sillä lava ja mahdolliset sivulavamuodostelmat koottiin levypaloista.

– Jos osaa rakentaa legoja, osaa rakentaa lavankin.

3 Pitkiä päiviä ja öitä

Tapahtumakoordinaattorin työ oli raskasta yötyötä. Parhaimmillaan yhteensä kahdeksan työntekijää rakensi ja purki tapahtumia.

– Kun rakensimme tapahtumaa, työvuoromme alkoivat kello 22 heti jäähallivuorojen jälkeen ja loppuivat aamulla noin kello 5.30. Välillä tuli kiire, että aamulla kaikki olisi valmista, kun tapahtuman ääni- ja valotekniikkaryhmä tuli aikaisin halliin.

Jääkoneenkuljettaja Jari-Pekka Karvinen ajaa jääkonetta Malmin jäähallilla.
Malmin jäähallilla on kaksi jäädytyskonetta. Karvisen mukaan jäädyttäjät pitävät vanhasta mallista enemmän kuin kuvassa näkyvästä uudesta Zamboni 650:sta, koska vanhassa voi itse säätää veden valumisen nopeutta.

Esimerkiksi hevosshow’n rakentaminen painui Karvisen mieleen

– Hevostapahtumaa varten jäähalliin tuotiin hiekkaa, ja areenalle rakennettiin katsomoita ja vip-aitioita. Hevoset olivat ulkona pilttuissaan. Hallissa oli teltta, jossa myytiin oheistuotteita ja jäähallin käytävillä oli messuständejä. Hevostapahtuman rakentaminen oli kovaa puuhaa!

Lue lisää: Teemu Arffman aloittaa latujen pohjustamisen jo kesällä, ja nyt hän paljastaa millaisia yllätyksiä luonnonvoimiin liittyy – 8 salaisuutta lumesta ja jäästä

4 Keikkapaikasta takaisin jäähalliksi

Tapahtumakoordinaattorin työ oli monipuolista, mutta kävi Karviselle liian raskaaksi. Tapahtuman jälkeen Karvinen purki rakennelmia koko yön, jotta halli olisi aamulla taas valmis jääkiekkoilijoille.

Pitkistä työvuoroista ja yötyöstä kesti palautua.

– Olin yhden viikon töissä ympäripyöreitä päiviä. Kun seuraavan viikon olimme etelänlomalla perheen kanssa, olin niin poikki, etten käynyt edes ulkona vaan nukuin hotellissa koko ajan, Karvinen kuvailee.

Tapahtuman jälkeen jäiden piti olla jälleen kunnossa, että ihmiset pääsivät treenaamaan jääkiekkoa seuraavana päivänä. Karvisesta homma oli väsyttävää.

Jääkoneenkuljettaja Jari-Pekka Karvinen ajaa jääkonetta Malmin jäähallilla.
Jari-Pekka Karvinen irrottaa jääkoneen terän tehtävään tarkoitetulla erityisporalla.

5 Jäädyttäminen on minuuttipeliä

Jääkoneen kuljettaja jäädyttää kaukalon neljä kertaa ottelun aikana: ennen ottelua, erätauoilla ja ottelun jälkeen. Otteluiden ulkopuolella Malmin ratoja pitää jäädyttää puolentoista tunnin välein.

Jään ajaminen on matsien aikana minuuttipeliä, erityisesti jos useammalla radalla on menossa peli samaan aikaan. Jäädyttäjä ei saa olla myöhässä, sillä matsin myöhästyminen vaikuttaa seuraavaan pelivuoroon.

Jään ajaminen kestää maksimissaan kahdeksan minuuttia. Jäädyttäjän pitää katsoa etukäteen, koska pelit alkavat.

– Pitää olla tarkka, ei voi jäädä koppiin nukkumaan.

6 Huoltoa, huoltoa, huoltoa

Karvisen tehtäviin kuuluvat myös monenlaiset huoltotyöt, kuten maalien huolto sekä maaliverkkojen, ilmastointilaitteiden ja suodattimien vaihto. Myös jääkoneiden terät pitää vaihtaa aika ajoin.

Työ on edelleen vuorotyötä, mutta viikot eivät ole enää ympäripyöreitä ja pitkä sunnuntaivuoro on vain kerran kuussa.

– Nykyinen työ on rennompaa.

Jääkoneenkuljettaja Jari-Pekka Karvinen nojaa ulkoseinään Malmin jäähallilla.
Ennen jäähalliuraa Karvinen ehti työskennellä muun muassa RMC-tapahtumatuotantoyrityksessä tapahtumien valaistuksen suunnittelijana ja asentajana.